کافه سه میم

چای ماچا

چای ماچا چیست؟

خواص و فواید چای ماچا

آیا چای ماچا برای لاغری موثر است؟

طرز تهیه چای ماچا

  • چای ماچا سه میم

چای ماچا (matcha)

.ماچا یا ماتچا که از چای های پر فروش کافی شاپ سه میم می باشد ، یکی از چای های پر طرفدار به ویژه در آسیای شرقی بوده و از دسته چای سبز محسوب می شود.

.ماچا در واقع پودری نرمی است که از برگ های نوعی چای سبز تهیه می شود. این نوع از درختچه های چای را در جا های کم نور پرورش می دهد تا نور خورشید به آنها نرسد و پس از برداشت و چیدن برگ های آن ، برگ ها را با سنگ های آسیاب پودر کرده و برای تهیه دمنوش یا برای درست کردن غذا از آن استفاده می کنند.

.از آنجایی که درختچه های این نوع چای به دور از نور خورشید رشد می کنند باعث شده که طعم چای آنها ملایم تر و شیرین تر از مابقی انواع چای سبز باشد. همچنین به دلیل اینکه برگ های آنها از نور دور هستند دارای کلروفیل بسیار بالاتری نسبت به همنوعان خود می باشند و مسلما این خصوصیت برگ ها به چای ماچا که حاصل پودر برگ های این درختچه ها هستند نیز انتقال پیدا کرده و از این رو برای بدن بسیار مفید و پر خاصیت می باشد.

.ماچا رنگ سبز زمردی رنگ بسیار زیبایی دارد که بسیار چشم نواز و جذاب است.

 

ماچا،چای ماچا،ماسالا،چای لاغری،کافی شاپ سه میم،فروشگاه قهوه سه میم،کافه سه میم،قهوه مارک،قهوه برند،فروش قهوه

 

.چای ماچا از قرون بسیار کهن به عنوان دمنوش نیروبخش و درمانگر استفاده می شده است. دلیل این امر هم بخاطر آن است که هر فنجان چای ماچا  برای افراد مختلف تقریبا برای سه تا شش ساعت انرژی ایجاد می کند که بسیار مطبوع و عالی است.

بنا به کیفیت چای ماچا دارای دو نوع است :

  • یک نوع آن koicha (نازک) است که نوع مرغوب ماچا محسوب می شود و برای مصرف روزانه و همچنین مراسم چانوی استفاده می شود .

  • نوع دیگر چای ماچا بنام usucha (ضخیم) است که کیفیت پایین تری نسبت به koicha دارد و بسیار ارزان تر و در دسترس تر می باشد و برای همین خاطر این نوع بیشتر در تولید بستنی و صنعت غذا استفاده می شود.

.به دلیل اینکه در هنگام تولید ماچا از تمام برگ چای سبز استفاده می کنند و به صورت پودر تهیه می شود برعکس دیگر انواع چای سبز نیاز به دم کردن (ماندن برای چندین دقیقه در آبگرم) ندارد؛ در نتیجه فواید و خواص ماچا بسیار بیشتر از دیگر انواع چای سبز است.

.چای ماچا همانند دیگر چای ها حاوی کافئین می باشد. میزان کافئین ماچا از دیگر چای های سبز خیلی بیشتر است ولی نه به اندازه چای سیاه و قهوه. همچنین کافئین موجود در چای ماچا بر خلاف کافئین چای سیاه و قهوه که در صورت مصرف زیاد اثرات بدی بر بدن می گذارد از نوع کافئین مفید برای بدن محسوب می شود زیرا کافئین ماچا به صورت تدریجی وارد بدن شده و به یکبار بر روی بدن اثر نمی گذارد.

.به دلیل پخش شدن تدریجی کافئین ماچا در بدن ، انرژی حاصل از آن به طور ثابت در طی سه یا چهار ساعت در بدن بالا می رود. همین خصوصیت ماچا باعث می شود که در هنگام مصرف آن انرژی بدن به یکباره افزایش و بعد کاهش ناگهانی نداشته باشد که باعث ایجاد حس کرختگی و خستگی در بدن شود.

فواید و خواص چای ماچا :

  • افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن : به دلیل وجود میزان بسیار بالای آنتی اکسیدان در چای ماچا می باشد.

  • تقویت فعالیت مغز : ماچا به خاطر داشتن کافئین بالا تاثیر زیادی بر بهبود عملکرد مغز و افزایش و تقویت حافظه دارد. همچنین به دلیل وجود ترکیبی بنام ال تی اِنین در ماچا باعث شده که تاثیر کافئین موجود در آن اصلاح شده و هوشیاری را افزایش دهد. در نتیجه از کاهش انرژی شدید که بعد از مصرف کافئین به وجود می آید جلوگیری می شود و همین در ایجاد آرامش و کاهش استرس مفید است.

  • ماچا آنتی اکسیدان بسیار زیادی دارد : به دلیل وجود نوعی ترکیب گیاهی به نام کاتچین در ماچا است که به عنوان آنتی اکسیدان طبیعی عمل می کند. آنتی اکسیدان ها از آسیب وارده بر اثر رادیکال های آزاد مضر محافظت می کنند و همین امر از آسیب های سلولی جلوگیری می کند.

  • کاهش استرس و  خستگی روزانه

  • محافظت از کبد و قلب

  • ضد التهاب

  • پایین نگه دارنده قند خون و آدرنالین

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

طرز تهیه چای ماچا :

.درست کردن چای ماچا بسیار راحت و ساده است. تنها نکته ایی که در هنگام تهیه چای ماچا باید رعایت کنید این است که هرگز نباید از آب جوش برای درست کردن چای ماچا استفاده کرد زیرا باعث تلخ شدن مزه آن می شود.

.برای تهیه یک فنجان چای ماچا می توانید از یک تا چهار گرم پودر ماچا استفاده کنید. این میزان بستگی به خود شما دارد که می خواهید چای ماچای خود را غلیظ یا رقیق درست کنید.

.بنا به سنت چین و ژاپن چای ماچا در فنجان هایی شبیه به کاسه های کوچک تهیه می شود ولی با این حال شما می توانید آن را درون فنجان یا لیوان دلخواه درست کنید. سپس آب داغ که جوش آن از بین رفته و دمایی مابین 70 تا 80 درجه دارد را به آرامی به فنجان اضافه کنید.

 

ماچا،چای ماچا،ماسالا،چای لاغری،کافی شاپ سه میم،فروشگاه قهوه سه میم،کافه سه میم،قهوه مارک،قهوه برند،فروش قهوه

 

.برای همزدن چای ماچا بهتر است از یک قاشق چوبی استفاده کنید و به صورت دورانی ( شبیه حرف W ) هم بزنید. در این مورد هم چینی ها و ژاپنی ها برای همزدن آن از یک همزن از جنس بامبو بنام ویسک استفاده می کنند که همزدن دورانی را راحت تر می کند. چای ماچا را باید به قدری هم بزنید که کف کند.

 

ماچا،چای ماچا،ماسالا،چای لاغری،کافی شاپ سه میم،فروشگاه قهوه سه میم،کافه سه میم،قهوه مارک،قهوه برند،فروش قهوه

 

.میزان آب گرم را نیز بسته به اینکه چای رقیق تر یا غلیظ تری می خواهید می توانید کمتر یا بیشتر کنید.

.از ماچا هم برای تهیه نوشیدنی های گرم چون چای ماچا و لاته ماچا و هم برای تهیه نوشیدنی های خنک همچون آیس ماچا و تهیه بستنی می توان استفاده کرد.

 

ماچا،چای ماچا،ماسالا،چای لاغری،کافی شاپ سه میم،فروشگاه قهوه سه میم،کافه سه میم،قهوه مارک،قهوه برند،فروش قهوه

 

.دوستداران چای ماچا و همچنین کسانی که دوست دارند این چای فوق العاده را تست کنند و از خواص آن بهره مند شوند ، می توانند چای ماچا را از طریق سایت اینترنتی فروشگاه سه میم خریداری نموده و آن را درب منزل خود در شیراز یا هر شهرستانی که هستند ، تحویل بگیرند.

 

نویسنده: الهام خجسته

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top