کافه سه میم

شب یلدا

شب یلدا

تاریخچه شب یلدا

آداب و رسوم شب یلدا

  • شب یلدا

شب یلدا

یلدا یا شب یلدا یا شب چله به آخرین شب فصل پاییز گفته می شود که در آن بلندترین شب سال را جشن می گیرند.

یلدا به زمان بین غروب آفتاب 30 آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در یکم دی (نخستین روز زمستان) گفته می شود.

در شب یلدا ، خورشید در بیشترین فاصله با مدار سماوی قرار می گیرد و همین اتفاق باعث می شود طولانی ترین شب سال رخ دهد.

البته این طولانی بودن فقط یک دقیقه با دیگر شب ها تفاوت دارد.

یلدا ریشه در زبان سریانی دارد که به معنای تولد و زایش می باشد که دلیل آن شروع طولانی تر شدن روزها و تابش بیشتر خورشید می باشد.

بنا به شواهد موجود جشن گرفتن شب یلدا از زمان داریوش یکم برپا میشده است و جز رسوم کهن ایرانیان محسوب می شود.

جشن گرفتن شب یلدا در ایران جز یکی از آیین های سنتی و قدیمی ایران زمین می باشد که در آن خانواده ها گرد هم می آیند و با یک شام مفصل و انواع میوه های پاییزی همچون انار و هندوانه و آجیل و ... این شب باستانی را جشن می گیرند.

یکی دیگر از رسوم شب یلدا گرفتن فال حافظ توسط بزرگان خانواده است که آن را به فال نیک گرفته و بسیار به آن اعتقاد دارند.

مورد دیگری که در شب یلدا رواج داشته است خواندن شاهنامه خوانی ، حافظ خوانی و یا داستان سرایی های بزرگان خانواده می باشد.

جشن شب یلدا در حقیقت نمادی از امید به فردا و آینده روشن است که در کنار هم می توانیم قدر لحظه ها را بیشتر بدانیم و با در کنار هم بودن برای لحظاتی هم شده از دغدغه های روزمره زندگی دور شویم و در کنار هم لحظات شادی را سپری کنیم.

آداب و رسوم شب یلدا :

1) روشن کردن آتش

از گذشته تا کنون در میان ایرانیان آتش نماد روشنی و خورشید و رفع تاریکی و نحسی اهریمن بوده است.

به همین خاطر در شب یلدا که شبی خوش یمن و مبارک بوده برای رهایی از تاریکی و فرار از نیروهای اهریمی آتش روشن می کردند تا محفلشان گرم و پر انرژی باشد.

2) گرفتن فال حافظ و شاهنامه خوانی

در شب یلدا به عنوان یکی از بهترین شب های سال ایرانیان عادت داشتند با گرفتن فال حافظ و شاهنامه خوانی محفل خود را گرم کنند.

گرفتن فال معمولا توسط بزرگ مجلس انجام می گردد و هر فردی که خواهان فال است نیت کرده و آن بزرگ کتاب حافظ را می گشاید و فال را برایشان می خواند.

3) قصه خوانی

در شب یلدا که همه افراد دور هم جمع می شوند معمولا بزرگتر ها و پیر ترها شروع به شعرخوانی و داستان خوانی می کنند.

داستان ها و افسانه هایی از دیو ها و پری ها و داستان های کهن ایران زمین همچون داستان حسین کرد شبستری یا آرش کمانگیر و ... تعریف می کردند.

4) چیدن سفره شب یلدا

پهن کردن سفره ایی با انواع غذاها و خوراکی ها و میوه ها و تنقلات هم یکی دیگر از آیین های شب یلدا می باشد.

در سفره شب یلدا از انواع میوه های خشک و تر برای سرو استفاده می شود.

اصلی ترین میوه شب یلدا ، انار است زیرا انار میوه فصل پاییز است و گذشتگان آن را مایه برکت و باروری و رنگ قرمز آن را نماد خورشید و شادی می دانستند.

میوه دیگری که باید در سفره شب یلدا گذاشته شود هندوانه است که رنگ قرمز آن را نماد خورشید و حرارت و گرمای تابستان می دانند.

کافی شاپ سه میم بنا به رسم چند ساله خود شب یلدا را جشن گرفته و با پذیرایی ویژه ایی در این شب خاص از مشتریان خود استقبال می کنند.

شما می توانید با ثبت نام در وبسایت سه میم علاوه بر بهره مند شدن از شارژ هدیه به مبلغ 35000 تومان از تمام قسمت های وبسایت از جمله منوی کافه هم دیدن نمایید.

پیشنهاد می کنیم علاوه بر روزهای عادی در روزهای خاص همچون شب یلدا به کافی شاپ سه میم تشریف بیاورید تا بتوانید از پذیرایی خاص سه میم لذت ببرید.

برای استفاده از امکانات رزو از قسمتهای مختلف کافه و یا سفارش آنلاین از منوی کافه یا فروشگاه سه میم کافی است که در سایت سه میم ثبت نام نموده و سفارش خود را ثبت نمائید تا علاوه بر بهره مندی از هدیه ثبت نام سه میم به مبلغ 35000 تومان ، سفارش شما نیز خیلی سریع آماده و ارائه شود.

مجموعه سه میم به افرادی که از طریق وبسایت اقدام به خرید از منو یا فروشگاه سه میم را نمایند به عنوان هدیه ورود به وبسایت سه میم مبلغ 35000 تومان کیف پول آنها را شارژ می نماید.

برای دریافت هدیه ثبت نام خود می توانید از طریق لینک ثبت نام سه میم اقدام نمائید.

کافی شاپ سه میم آرشیوی بسیار غنی از انواع قهوه های مارک و اورجینال دنیا ، انواع آبمیوه های طبیعی فصل ، انواع چای و دمنوش اصیل ایرانی و خارجی ، صبحانه های خاص سه میم سرو می شود.

نویسنده: الهام خجسته

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top