کافه سه میم

جشن اسپندگان یا سپندارمذگان

سپندارمذگان چه روزی است؟

تاریخچه جشن اسپندگان یا سپندارمذگان

  • جشن اسپندگان یا سپندارمذگان

جشن سپندارمذگان:

سپندارمذگان یا روز بزرگداشت زمین و زن (باروری) و دلدادگی است.

ریشه جشن اسپندگان به دوران هخامنشی بر می گردد و معنی اسپند در نامگذاری این روز به دلیل برگزاری شدن این جشن در روز پنجم از اسفند ماه می باشد.

جشن اسپندگان یکی از جشن های بزرگ ایران باستان بوده که در روز پنجم اسفند برگزار می شود.

سپندارمزد لقب ملی زمین است یعنی فروتن ، گستراننده و اینکه زمین نماد باروری است که با فروتنی و تواضع و گذشت به همه زندگی و زیستن را هدیه می دهد.

جشن اسپندگان که جشن زمین و باروری محسوب می شود روز بزرگداشت زن به عنوان قسمت اصلی باروری در جهان نامگذاری شده است.

در ایران باستان در این روز زن را بسیار گرامی می داشتند و هدایایی بسیار به ایشان داده می شد و حتی بیان شده که در روز سپندارمذگان زنان هر چه می خواستند و حکم می رانند اجرا می شده است.

به جشن اسپندگان ، جشن مردگیران یا جشن مژدگیران نیز گفته می شود که منظور از آن جشن مربوط به زنان می باشد که مردان در این روز برای زنان هدیه می خریدند و از آنان قدردانی می کردند.

به بیان ابوریحان بیرونی ، سپندارمذ ، ایزد موکل بر زمین و ایزد حامی و نگاهبان زنان شوهر دوست و پارسا و درست کار بوده است.

به همین خاطر است که روز اسفندگان یا روز سپندارمذ ، عید زنان به حساب می آید.

جشن سپندارمذگان به جشن عشق و عشاق در ایران باستان معروف بوده است و جز رسوم آریایی ها به حساب می آمده است.

 

 

کافی شاپ سه میم بنا به رسم هر ساله خود و به پاس زنده نگه داشتن آیین های ایرانی در روز پنجم اسفند ، این روز را جشن می گیرد و گرامی می دارد.

شما عزیزان می توانید در روز سپندارمذگان و همچنین دیگر جشن های ایرانی همچون شب یلدا به کافی شاپ سه میم تشریف بیاورید و از سوپرایزهای ویژه سه میم لذت ببرید.

کافی شاپ سه میم دارای محیطی کلاسیک و خانوادگی و دنج می باشد که محیطی عالی برای گذراندن وقت در کنار عزیزانتان است.

کافی شاپ سه میم دارای آرشیوی کامل و بینظیر از انواع قهوه های مارک و برند ، انواع چای و دمنوش های اصیل ایرانی و خارجی ، کیک های سه میم که روزانه پخت می شود لذت ببرید.

نویسنده: الهام خجسته

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top