کافه سه میم

خاویار ایران (Caviar)

خاویار چیست؟

انواع خاویار

خواص و ویژگی های خاویار

روش بهره برداری از ماهیان خاویار

نحوه تشخیص خاویار اصل از تقلبی

نحوه خرید خاویار دریایی اصل

  • خاویار دریایی ایران

 خاویار (Caviar)

 .خاویار (Caviar) ، تخم بارور نشده ماهیانی است که در گونه خاویاری قرار دارند. خاویار از گران قیمت ترین خوراکی های جهان محسوب می شوند. ریشه لغوی خاویار به معنی خاگ آور به معنی تخم ریز می باشد.

.ارزش ماهیان خاویاری بیشتر به واسطه تخم آنها می باشد بطوریکه خاویار به مروارید سیاه مشهور شده است.

.فیل ماهی ، تاس ماهی روسی یا چالباش ، تاس ماهی ایرانی یا قره برون ، ماهی شیپ و ماهی ازون برون یا سوروگا ، گونه های اصلی ماهیان خاویاری دریای خزر هستند. دریای خزر به عنوان بزرگ ترین منبع ماهیان خاویاری در جهان به حساب می آید که بیش از 85 درصد خاویار جهان را تامین می کند. گونه های ماهیان خاویاری به عصر ژوراسیک بر می گردد و نزدیک به بیست و هفت گونه در این دسته ماهیان در کل جهان وجود دارند که شش گونه آن متعلق به دریای خزر می باشد.

انواع خاویار :

  • خاویار سیاه

  • خاویار طلایی

  • خاویار سرخ

.در میان انواع Caviar ، خاویار سیاه از همه با ارزش تر ، با کیفیت تر ، خوش طعم تر ، پر طرفدار تر و مسلما از همه گران قیمت تر می باشد. خاویار سیاه ، لطیف تر و دارای طعم بهتر و از نظر ویتامین ها و مواد معدنی بسیار غنی تر است و در کمتر ماهیان خاویاری وجود دارد که همین موارد در بالاتر بودن قیمت آن بسیار موثر است.

روش صید و بهره برداری از ماهیان خاویار :

.برای دریافت خاویار از یک ماهی به زمانی نزدیک به 12 تا 15 سال زمان نیاز هست.

.در گذشته ماهیگیران برای برداشتن تخم از شکم ماهی در هنگام صید ، ماهی را با یک وسیله بیهوش می کردند و قبل از آنکه ماهی بمیرد که باعث فساد تخم هایش شود ، تخم ها را از شکم ماهی خارج می کردند و بعد گوشت آن را به بازار می فرستادند ولی امروزه به دلیل کم شدن ماهیان خاویار و نیز به دلیل بهره وری بیشتر از ماهیان خاویار ، از روش سزارین برای خارج کردن تخم ها از شکم ماهی استفاده می کنند. در روش سزارین ، بخشی از تخم ها را درون شکم ماهی برای باروری مجدد ، باقی می گذارند و بعد از این عمل ، ماهی برای سه ماه در استخرهای مخصوص ، قرنطینه می شود و بعد از گذراندن این دوره به دریا بازگردانده می شوند. برای هر ماهی تا حدود شش بار می توانند از این روش استفاده کنند.

خواص و ویژگی های خاویار :

.خاویار یک ماده غذایی پر انرژی است که طعم و بویی بسیار خوش و دلچسب دارد. این ماده غذایی با طعم و بافت برجسته ایی که دارد ، مواد مغذی مفیدی را به عنوان پروتئین ها ، قند ها ، چربی ها ، مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز برای عملکرد مناسب بدن را فراهم می کند. پروتئین موجود در خاویار شامل اسیدهای آمینه آرزین ، هیستامین ، ایزولوسین ، لیزین و میتونین است. چربی موجود در خاویار هم به دو دسته عمده تقسیم می شود که عبارتند از 25 درصد کلسترول و 75 درصد لستین.

.خاویار در کاهش ابتلا به بیماری های افسردگی ، بیماری های قلبی و عروقی بسیار موثر می باشد زیرا در خاویار غلظت اسیدهای چرب از نوع امگا 3 بسیار بالا است. همچنین این ماده غذایی فوق العاده سرشار از ترکیبی از نوعی اسید های چرب با زنجیره بلند می باشد که در سلامت سلول های عصبی بسیار موثر می باشند.

.خاویار به دلیل وجود سلنیوم بالا برای تنظیم فشار خون بسیار موثر است. وجود اسید های چرب مانند امگا 3 در خاویار ، مانع از افزایش کلسترول خون و به دنبال آن باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود.

.از دیگر فواید خاویار ، محافظت از استخوان ها و دندان ها می باشد ، زیرا خاویار حاوی ویتامین دی و کلسیم است. همچنین مصرف خاویار در پیشگیری از ابتلا به بیماری های آرتریت روماتوئید ، بیماری های دستگاه گوارش و بعضی از انواع سرطان بسیار موثر است.

.یکی دیگر از ویژگی های خاویار داشتن مقدار بالایی از عنصر آهن می باشد که به همین دلیل ، مصرف خاویار برای افراد مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن بسیار توصیه می شود.

.استفاده از خاویار ارگانیک یا همان خاویار دریایی که در پرورش آنها از هیچ ماده شیمیایی استفاده نشده است ، در زنان باردار باعث افزایش رشد مغز ، چشم و هوش جنین می شود.

.همچنین مصرف Caviar به بیمارانی که تحت شیمی درمانی هستند نیز توصیه می شود زیرا باعث افزایش قوای جسمی بدنی آنها می شود و در بهبود روند درمانی آنها کمک کننده می باشد.

خواص خاویار :

1) خاویار دارای انواع آنتی اکسیدان ها می باشد

.خاویار غنی از ویتامین A است که به بهبود بافت پوست آسیب دیده و جلوگیری از سایش سلول ها کمک می کند. همچنین وجود ویتامین E در خاویار در بالا بردن سیستم ایمنی بدن و نیز برای سیستم گردش خون ارزشمند است و در پیشگیری از بیماری پارکینسون موثر است.

2) ضد استرس و ضد میگرن

.خاویار از خوارکی های غنی از ویتامین B2 یا ریبوفلاوین می باشد که برای بهبود مشکلات عصبی ، اضطراب ، استرس و بیخوابی مفید است. ویتامین های B2 و B5 به وفور در خاویار یافت می شود که برای پیشگیری و کاهش حملات میگرن بسیار مفید است.

3) پیشگیری از حملات قلبی

.خاویار دارای مقدار بالای روغن امگا 3 می باشد که به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کند.

4) کمک به بازسازی هموگلوبین

.هموگلوبین جزئی از خون است که به انتقال اکسیژن در بدن کمک می کند.

.خاویار به افزایش سطح هموگلوبین در خون کمک می کند و در بیمارانی که تحت شیمی درمانی یا تحت عمل جراحی قرار گرفته اند ، توصیه می شود.

5) ضد افسردگی

.خاویار دارای مقدار بسیار بالایی از امگا 3 می باشد که در کاهش افسردگی و اختلال دو قطبی موثر می باشد و برای عملکرد و عملکرد شناختی بسیار مفید است.

6) کمک به کاهش فشار خون

.پتاسیم موجود در خاویار برای کاهش فشار خون بسیار موثر بوده و توصیه به مصرف آن در افراد مبتلا به فشار خون شده است.

7) محافظت در برابر ویروس ها

.ویتامین D که به عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند به وفور در خاویار وجود دارد. در واقع خاویار به عنوان منبع غنی ویتامین D شناخته می شود که در محافظت از بدن در برابر ویروس ها و دیگر بیماری ها بسیار کمک کننده است.

8) توسعه دهنده ماهیچه ها

.خاویار به دلیل داشتن غلظت بالای پروتئین برای رشد ماهیچه ها بسیار مفید می باشد. به همین خاطر مصرف آن برای کودکان و زنان باردار بسیار توصیه شده است.

9) منبع غنی B12

.خاویار یک منبع بسیار خوبی از ویتامین B12 ، کلسیم و ریبوفلاوین می باشد که همه اینها برای به حداکثر رساندن سطح انرژی فرد بسیار موثر است.

10) کاهش فشار خون

.خاویار به دلیل داشتن پتاسیم برای کاهش فشار خون ، تاثیرگذار است و مصرف آن برای افراد دارای فشار خون بالا توصیه شده است.

11) مفید برای استخوان ها

.خاویار به دلیل داشتن مقدار زیاد کلسیم ، یک غذای عالی برای استخوان ها می باشد. مصرف خاویار در دوران بارداری بسیار توصیه می شود زیرا در این زمان ، بدن بیشترین مصرف کلسیم را دارد.

12) منبع غنی سلنیوم

.سلنیوم یک منبع معدنی حیاتی برای بدن است. در داخل بدن سلنیوم با ویتامین E پیوند می خورند و از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و ترکیبات دیگر محافظت می کنند. سلنیوم در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر بوده و به حمایت از رشد کلی سلول ها کمک می کند.

خرید خاویار دریایی ایران

ویژگی های تغذیه ایی خاویار :

.یک قاشق غذاخوری حدود 16 گرم خاویار نیاز روزانه یک بزرگسال به ویتامین B12 را تامین می کند و همچنین دارای مقدار زیادی کلسترول و نمک می باشد.

یک قاشق خاویار از نظر ارزش غذایی شامل :

انرژی : 44 کیلو کالری

چربی : 2.86 گرم

کربوهیدرات :  0.64 گرم

الیاف : 0 گرم

پروتئین : 3.94 گرم

سدیم : 240 میلی گرم

کلسترول : 94 میلی گرم

روی : 12.18 میلی گرم

مضرات خاویار :

.با وجود اینکه خاویار دارای فواید بسیار ، مواد معدنی ، انواع ویتامین ها و چربی های ضروری است ولی دارای چند مورد مضر هم می باشد که باید در هنگام مصرف خاویار آنها را مدنظر قرار داد که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد.

  1. خاویار دارای مقدار بالایی از کلسترول و سدیم می باشد که این میزان برای بدن زیاد است ، به همین خاطر برای هر فرد بزرگسال مصرف 30 تا 50 گرم در روز کفایت می کند.

  2. وجود لیستریا و جیوه که در بدن ماهی وجود دارد مسلما در خاویار هم وجود دارد ، با وجودی که مقدار آنها پائین است ولی توصیه می شود که زنان باردار برای مصرف آن با پزشک خود مشورت کنند.

نحوه مصرف خاویار :

.خاویار را بیشتر در صبح ها و در همان ابتدای وعده غذایی میل می کنند. خاویار غالبا به صورت خام یا همراه یک غذا سرو می شود.

.یکی از معمولی ترین روش های مصرف خاویار به این صورت است که مقداری خاویار را روی نان تست که روی آن با کره پوشانده شده است ، قرار داده می شود و میل می کنند.

.بسیاری هم خاویار را همراه زرده تخم مرغ و پیاز میل می کنند.

.بعضی افراد هم به اندازه نوک قاشق از خاویار را با سبزی ها ترکیب و میل می کنند.

.خاویار معمولا با سبزیجات معطر ، شیرینی و نان سرو می شود و در هنگام خوردن آن نباید عجله کنید و باید آن را کم کم میل کنید تا طعم آن در دهان پخش شود.

.خاویار بهتر است با قاشق های سرامیکی و صدفی مصرف شود و از قاشق فلزی برای سرو خاویار استفاده نشود زیرا باعث می شود که طعم خاویار تغییر پیدا کند.

خاویار در ایران :

.در ایران کرانه های غربی دریای خزر به ویژه سواحل بندر انزلی ، مهم ترین محل صید ماهیان خاویاری است. بهترین خاویار جهان ، خاویار دریایی ایران است که دارای بهترین مزه و کیفیت می باشد.

.در حال حاضر بیش از 90 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور وجود دارد که حدود نیمی از آنها در استان های مازندران ، گیلان و گلستان قرار دارند و مابقی در استان هایی مانند هرمزگان ، فارس و خوزستان و ... پراکنده می باشند.

.امروزه به دلیل کم بودن ماهی های خاویار دریایی ، از ماهی های خاویار پرورشی برای تولید خاویار استفاده می شود. تقریبا بیش از 70 درصد خاویارهای موجود در بازار ، خاویارهای پرورشی می باشند که به همین دلیل دارای قیمت مناسب تری نسبت به خاویارهای دریایی هستند.

توصیه های بهداشتی هنگام خرید خاویار :

1- محل رشد ماهی خاویار عامل بسیار مهمی در سلامتی تخم های خاویار است.

2- نحوه صید ماهی و فرآوری نامطلوب نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که باید در خرید تخم خاویار مدنظر داشته باشید.

.شرایط نامناسب محیطی ، ابزارهای نامناسب و غیر بهداشتی برای بیهوشی ماهی ، شرایط نامناسب برای حمل و نقل ماهی و تخم ماهی ، آلوده شدن به باکتری ، همگی می تواند موجب بروز آسیب های جدی در مصرف کننده خاویار شود.

3- حتما در هنگام خرید خاویار به نکات بهداشتی محیط و محل فروش دقت نمائید و از داشتن برچسب بهداشتی روی کالا مطمئن شوید.

تفاوت خاویار دریایی (وحشی) و خاویار پرورشی :

.خاویار دریایی همان طور که از نامش مشخص است از ماهیان گونه خاویار که در دریا زندگی می کردند به دست می آید که بسیار با کیفیت و خوش طعم تر می باشد. متاسفانه به دلیل صید بی رویه ماهیان خاویار در دریای خزر ، گونه های خاویار به سمت انقراض رفت و سرانجام باعث شد که صید ماهیان خاویار ممنوع اعلام شود و همین امر منجر به فعال شدن حوضچه های پرورش ماهیان خاویار در کشور شد.

.امکان دارد که ذهن شما هم درگیر شده باشد که خاویار دریایی و پرورشی چه تفاوتی باهم دارند.

.در جواب این سوال باید بگوییم که خاویار دریایی و پرورشی در کل از نظر ترکیبات ( مانند پروتئین ، اسیدهای چرب ، مواد معدنی و ... ) باهم تفاوت محسوسی ندارند اما گاهی به ندرت دیده شده که محصول پرورشی ، خاویار و گوشتی که ارائه داده است از نظر طعم و مزه و کیفیت دچار افت شدید و مزه بد و غیر قابل تحمل بوده است.

.البته بنا به بررسی ها مشخص شده است که این موارد به دلیل عواملی مانند محیط پرورشی ، کیفیت آب و نوع تغذیه آن ماهیان و سوء مدیریت بوده است که باعث کاهش کیفیت محصول بدست آمده شده است.

خاویار دریایی :

.خاویار دریایی ایران از با کیفیت ترین و گران قیمت ترین خاویار ها محسوب می شود. به همین خاطر در خواست کننده خاویار دریایی بسیار بیشتر خاویار پرورشی می باشد.

انواع ماهیان خاویاری :

  • خاویار بلوگا که از فیل ماهی بدست می آید.

  • خاویار آسترا که از تاس ماهی بدست می آید.

  • خاویار بری که از ماهی خاویاری سیبری بدست می آید.

  • خاویار سوروگا که از ماهی اوزون برون بدست می آید.

.خاویار بلوگا دریایی ایران بهترین خاویار دنیاست.

.توجه داشته باشید که خاویار دریایی ایران با برند و بسته بندی خاویار شیلات و با مجوز عرضه می گردد. خاویار بلوگا دریایی از نظر ظاهر دارای طیف های مختلف خاکستری است و دانه های درشت و لطیفی دارد و هر چه رنگ آنها روشن تر باشد خواهان بیشتری دارد.

.خاویار بلوگا دریایی ، خاویاری است که از فیل ماهی بدست می آید که به دلیل نام منطقه ایی که در آنجا وجود دارد به نام بلوگا مشهور شده است. فیل ماهی بزرگ ترین ماهی خاویاری دریای خزر می باشد که از نظر فیزیکی دارای بزرگ ترین گونه استروژن می باشد و تنها ماهی گوشت خوار از گروه خود است. صید فیل ماهی ها به دلیل بزرگ بودن و وحشی بودن و قوی بودن این گونه از ماهی ها بسیار دشوار است ، به همین خاطر تعداد صید آنها در سال بسیار کم است ، با این حال حدود 15 درصد از وزن این ماهی را خاویار تشکیل می دهد.

خواص خاویار دریایی (خاویار وحشی) :

  1. پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی

  2. کاهش سطح کلسترول خون

  3. تامین کننده آنتی اکسیدان

  4. جلوگیری و درمان بیماری های گوارشی

  5. کمک به بهبود سرطان

  6. انرژی زایی فراوان

  7. مفید برای زنان باردار و شیرده

  8. تسکین درد های مختلف بدن

. همان طور که اشاره شده خاویار از تخم ماهیان خاویار بدست می آید. فیل ماهی ، تاس ماهی روسی ، تاس ماهی ایرانی یا قره برون ، ماهی شیپ و ماهی اوزون برون از گونه های ماهیان خاویار دریای مازندران هستند.

فواید مصرف خاویار دریایی :

* کاهش خطر بروز بیماری های قلبی

.در هر 100 گرم از خاویار بیش از 1000 میلی گرم روغن امگا 3 وجود دارد. روغن امگا 3 به واسطه خاصیت آنتی اکسیدانی می تواند سلامتی قلب و عروق را تضمین کند.

.خاویار به واسطه داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی از رسوب چربی های مضر در رگ های خونی جلوگیری می کند. به همین خاطر جریان خون در رگ ها بهتر انجام می شود که باعث کاهش فشار خون می شود.

* خواص خاویار برای پوست

.خاویار را می توان به عنوان ماسک برای بهبود و شادابی پوست به صورت مالید و می توان گفت یکی از گران قیمت ترین ماسک های صورت در جهان محسوب می شود. خاویار می تواند چروک های پوست و همچنین خطوط عمر که روی صورت می افتد را به سرعت محو کند. خاویار دارای مقدار زیادی عامل تحریک کننده کلاژن پوستی است.

.یکی دیگر از خواص خاویار برای پوست می تواند مرطوب کنندگی قوی آن باشد.

.پتاسیم که به مقدار قابل توجهی در خاویار وجود دارد باعث می شود که پوست شما از افتادگی های ناشی از تحلیل رفتن بافت های پوست در امان باشد.

* تامین کننده آنتی اکسیدان

.خاویار دریایی دارای ویتامین A می باشد که در بهبود زخم های ایجاد شده روی پوست و همچنین به عنوان محافظ جدار خارجی سلول عمل می کند. همچنین دارای ویتامین E می باشد که پوست را به صورت عمقی مرطوب نگه می دارد و از خشک شدن شدید پوست در زمان های طولانی جلوگیری می کند. علاوه بر این ویتامین E به عنوان عامل مهمی در گردش خون شناخته شده است و از بروز بیماری هایی مانند پارکینسون هم جلوگیری می کند.

* توصیه شده برای مادران باردار

.خاویار یکی از مواد غذایی مغذیی است که می تواند در دوران بارداری سلامت نوزاد و همچنین مادر را در دوران بعد از زایمان تضمین کند. بهتر است زنان باردار از خاویار دریایی به جای خاویار پرورشی استفاده کنند.

* بازسازی هموگلوبین خون

.هموگلوبین خون جزئی از خون است که وظیفه انتقال اکسیژن به سایر نقاط بدن را برعهده دارد و در صورت کمبود هموگلوبین ، فرد دچار کم خونی می شود. از علائم بارز کم خونی ، خستگی های ناگهانی و کاهش قدرت فرد در انجام کارهای روزانه است. همچنین با کاهش هموگلوبین ، رسوب سلول های قرمز و نابودی آنها نیز افزایش می یابد. بنا به تحقیقات مصرف خاویار دریایی می تواند هموگلوبین از دست رفته را جبران و به میزان زیادی به افرادی که جراحی یا جراحت داشته اند ، کمک کند.

* خواص خاویار برای چشم

.همان طور که گفتیم خاویار دریایی دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. یکی از چیزهایی که به چشم آسیب وارد می کند ، واکنش رادیکال های آزاد بر روی قرنیه و شبکیه است که می تواند باعث نابینایی هم بشود. برای جلوگیری از بروز واکنش های رادیکال آزاد در چشم ، باید از آنتی اکسیدان های فراوان مخصوصا ویتامین های مختلف استفاده شود.

.خاویار با داشتن مقدار زیاد آنتی اکسیدان در قالب انواع ویتامین ها و اسید های چرب ، در کنترل واکنش های رادیکال های آزاد بر روی قرنیه چشم نقش بسزایی دارد.

.برای اینکه ویتامین های خاویار از بین نرود و بیشترین بهره را از خواص آن ببرید سعی کنید خاویار را به صورتی مصرف کنید که کمترین حرارت را به آن بدهید.

* مبارزه با آلزایمر

.آلزایمر یک بیماری است که باعث می شود فرد حتی کارهای عادی و روزانه خود را نیز فراموش کند و کنترل آنها را از دست بدهد. دلیل بروز آلزایمر ، از بین رفتن شبکه های عصبی و انجام واکنش های رادیکال های آزاد در غشا مغز است.

.یکی از ویژگی های بسیار مفید خاویار ، جلوگیری از بروز واکنش های رادیکال های آزاد در مغز می باشد.

* تقویت کننده عضلات

.خاویار دریایی به دلیل داشتن مقدار زیاد پروتئین می تواند برای تقویت عضلات و بهبود رشد آنها در ورزشکاران مفید باشد.

* سرشار بودن از سلنیوم

.یکی از خواص ویژه خاویار ، غنی بودن آن از سلنیوم است. سلنیوم در کنار دیگر مواد مهم در بدن همانند ویتامین E از بروز آسیب های سلولی جلوگیری می کند ، این آسیب ها بتدریج باعث مشکلات اساسی در بدن می شود. همچنین ویتامین E موجود در خاویار دریایی به همراه سلنیوم به کاهش حملات قلبی نیز کمک می کند و سیستم ایمنی بدن را قوی تر می کند.

* کمک به سلامت استخوان ها

.مسلما کلسیم برای سلامت استخوان ها بسیار مفید است بخصوص اگر با ویتامین D همراه باشد. ویتامین D باعث جذب بیشتر کلسیم می شود و باعث می شود که بدن شما از لحاظ تامین مواد مورد نیاز برای اسکلت و استخوان بندی غنی باشد.

.خاویار دریایی دارای مقدار قابل توجهی کلسیم می باشد و همچنین ویتامین D در آن وجود دارد یعنی خاویار یکی از معدود مواد غذایی است که کلسیم و ویتامین D را در خود دارا می باشد.

* کاهش دهنده استرس و میگرن

.خاویار حاوی ویتامین B2 و B5 می باشد که از عوامل بسیار مهمی در کاهش حملات میگرنی می باشد. مواد غذایی که حاوی ویتامین B2 یا ریبوفلاوین هستند ، در کاهش استرس ، اضطراب و بی خوابی بسیار مفید و موثر می باشد. این ویتامین ها باید به صورت روزانه مصرف شود زیرا کمبود این ویتامین ها باعث بروز مشکلات شدید سلامتی در بدن می شود.

ارزش غذایی خاویار دریایی :

ارزش غذایی در هر 100 گرم خاویار دریایی برابر است با :

  • 264 کیلو کالری انرژی

  • 19 گرم چربی (1/4 گرم چربی اشباع ، 7 گرم چربی چند اشباع نشده ، 6/4 گرم چربی تک اشباع نشده)

  • 588 میلی گرم کلسترول

  • 1500 میلی گرم سدیم

  • 181 میلی گرم پتاسیم

  • 4 گرم کربوهیدرات

  • 25 گرم پروتئین

  • 275 میلی گرم کلسیم

  • 9/11 میلی گرم آهن

  • 400 میلی گرم منیزیم

  • 905 واحد ویتامین A

  • 117 واحد D

  • 20 میکروگرم ویتامین B12

  • 3/0 میلی گرم ویتامین B6

.خاویار دریایی به دلیل داشتن چربی های اشباع نشده و مواد مغذی فراوان ، از نظر سلامتی دارای مزایایی فراوانی است.

تفاوت خاویار دریایی (وحشی) و خاویار پرورشی :

.خاویار دریایی همان طور که از نامش مشخص است از ماهیان گونه خاویار که در دریا زندگی می کردند به دست می آید که بسیار با کیفیت و خوش طعم تر می باشد.

.متاسفانه به دلیل صید بی رویه ماهیان خاویار در دریای خزر ، گونه های خاویار به سمت انقراض رفت و سرانجام باعث شد که صید ماهیان خاویار ممنوع اعلام شود و همین امر منجر به فعال شدن حوضچه های پرورش ماهیان خاویار در کشور شد. امکان دارد که ذهن شما هم درگیر شده باشد که خاویار دریایی و پرورشی چه تفاوتی باهم دارند.

.در جواب این سوال باید بگوییم که خاویار دریایی و پرورشی در کل از نظر ترکیبات ( مانند پروتئین ، اسیدهای چرب ، مواد معدنی و ... ) باهم تفاوت محسوسی ندارند اما گاهی به ندرت دیده شده که محصول پرورشی ، خاویار و گوشتی که ارائه داده است از نظر طعم و مزه و کیفیت دچار افت شدید و مزه بد و غیر قابل تحمل بوده است. البته بنا به بررسی ها مشخص شده است که این موارد به دلیل عواملی مانند محیط پرورشی ، کیفیت آب و نوع تغذیه آن ماهیان و سوء مدیریت بوده است که باعث کاهش کیفیت محصول بدست آمده شده است.

روش تشخیص خاویار اصل از تقلبی :

  1. شکل ظاهری دانه خاویار

  2. رنگ خاویار

  3. بسته بندی خاویار

  4. درج مشخصات محصول

  5. تفاوت قیمت خاویار اصل با تقلبی

شکل ظاهری و رنگ دانه خاویار :

.برای تشخیص خاویار اصل بر اساس ظاهر دانه به این صورت است که دانه های خاویار تقلبی دارای رنگ مشکی تیره و بسیار شفافی می باشند در حالیکه دانه خاویار اصل دارای رنگی متمایل به خاکستری و کدر می باشد.

.همچنین دانه های خاویار اصل معمولا بیضی شکل است و حالت چسبندگی ندارد ولی خاویار تقلبی دارای سطحی صاف و گرد است و حالت چسبندگی و لزچی می باشد.

مشخصات بسته بندی خاویار اصل :

.از نظر بسته بندی نیز باید به نکاتی همچون پلمپ بودن بسته خاویار و طراحی ایرانی آن توجه نمود. خاویار دریایی ایرانی اصل علاوه بر داشتن پلمپ با آرم شیلات باید دارای برچسب انحصاری با نام و آرم شرکت مادر تخصصی شیلات ایران می باشد. همچنین خاویار دریایی اصل ایران فقط در بسته های 50 گرمی به فروش می رسد و به خریدار نیز برگه اصالت دار خرید و به فروشنده علاوه بر برگه اصالت دار خرید ، مجوز فروش نیز داده می شود.

.همچنین مشخصات خاویار باید به طور کامل بر روی بسته بندی خاویار درج شده باشد ، شامل:

  • کد دامپزشکی

  • تاریخ تولید و انقضاء

  • محل تولید خاویار

  • نوع خاویار شرایط

  • شرایط نگهداری خاویار

  • غیره

نمایندگی های فروش خاویار در کشور :

.امروزه خاویار دریایی ایران به دلیل کم شدن ماهیان خاویاری به صورت محدود تولید و فقط به صورت اختصاصی عرضه و یا به خارج از کشور صادر می گردد.

.بیشتر خاویارهای موجود مربوط به ماهیان خاویاری است که در حوضچه های کشور که تحت نظارت و مدیریت سازمان شیلات می باشد، تولید و عرضه می شوند. فروش این خاویار های پرورشی هم فقط با مجوز رسمی از سازمان شیلات انجام می شود و فقط به مراکزی که تایید سازمان شیلات داشته باشند برای فروش عرضه می شوند.

.امروزه می توانید خاویار اصل ایرانی را به صورت اینترنتی از فروشگاه های مورد تایید سازمان خریداری نمایید ، مانند:

  1. فروشگاه اینترنتی رایبد خاویار

  2. فروشگاه اینترنتی باهو خاویار

  3. فروشگاه اینترنتی دریا خاویار

  4. فروشگاه اینترنتی میراث خاویار

  5. فروشگاه اینترنتی خاویار ایران

  6. فروشگاه اینترنتی کالچر

.نکته ایی که در هنگام خرید اینترنتی از هر فروشگاهی باید مدنظر داشته باشید چک کردن اعتبار درگاه الکترونیکی بانکی یا اینماد آن سایت می باشد و سپس برای خرید اقدام نمایید.

.در کشور مکان ها و رستوران های بسیار کمی وجود دارد که خاویار سرو می کنند که علت اصلی آن هم بخاطر قیمت بالای خاویار می باشد و به همین دلیل یک غذای لوکس و اشرافی محسوب می شود همانند هتل اسپیناس پالاس در تهران.

.مجموعه کافی شاپ سه میم و فروشگاه اینترنتی سه میم ، تنها مکانی در کشور می باشد که دارای خاویار بلوگا دریایی اصل ایران با مجوز رسمی از سازمان شیلات می باشد که هم می توانید آن را در کافی شاپ سه میم میل کرده و یا از طریق فروشگاه اینترنتی سه میم آن را خریداری نمائید.

 

خاویار،خاویار دریایی،خاویار ایران،خاویار وحشی، Cavira، فروش خاویار در شیراز،سرو خاویار در شیراز،کافی شاپ سه میم،فروشگاه سه میم

 

نویسنده: الهام خجسته

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top