کافه سه میم

رست کردن قهوه یعنی چه؟

منظور از رست کردن یا بو دادن قهوه چیست؟

درجات و انواع رست قهوه

آشنایی با ویژگی های هر کدام از انواع رست قهوه برای پیدا کردن قهوه مناسب با ذائقه خودتان

  • رست کردن قهوه

رست کردن قهوه یعنی چه ؟

.رست کردن را می توان به معنای برشته کردن یا تفت دادن یا بو دادن دانه های قهوه معنی کرد.

.یکی از مراحل بسیار حساس در تولید قهوه ، مرحله رست (Roast) یا بو دادن دانه های قهوه می باشد. میوه قهوه شبیه به میوه گیلاس است که در حالت رسیده ، رنگ آن قرمز یا قرمز مایل به بنفش می شود. بعد از برداشت میوه های قهوه ، پوست آنها جدا شده و دانه های آن برای رست شدن به کارخانه ها فرستاده می شود.

.دانه قهوه در ابتدا به صورت خام می باشد که طی مراحلی و با درجات مختلف برشته شده و به صورت قهوه هایی که می شناسید ، در می آیند.

.طرز رست کردن دانه های قهوه متفاوت بوده و به همین دلیل است که دانه های قهوه رست شده دارای طعم های مختلف و رنگ های متفاوتی هستند.

.محل رشد دانه قهوه ، تاثیر بسیار زیادی در طعم و عطر دانه دارد ولی بعد از بو دادن دانه ها ، عطر و طعم آنها تغییر پیدا می کند و هر چه درجه رست بالاتر باشد ، دانه قهوه طعم و عطر اولیه خود را بیشتر از دست می دهد.

.توجه داشته باشید که دانه قهوه در هنگام رست شدن چربی خود را از دست داده و چربی به سطح خارجی دانه منتقل می شود که باعث می شود سطح دانه قهوه چرب تر شود. در نتیجه هر چه دانه ها بیشتر رست داده شوند ، چرب تر خواهد شد. درجه رست کردن دانه قهوه با توجه به قهوه ایی که می خواهیم در نهایت بدست آوریم به چهار دسته می توان تقسیم کرد.

.چیزی که حائز اهمیت می باشد این است که منطقه مقصد که قرار است قهوه رست شده را دریافت کند در میزان برشته کردن دانه های قهوه تاثیر بسزایی دارد. به عنوان مثال بعضی از کشورهای قاره آمریکا قهوه های با درجه رست بسیار تیره را ترجیح می دهند در حالیکه مردم بعضی از کشورهای همان قاره تمایل به خوردن قهوه با درجه رست کمتر را دارند.

.توجه داشته باشید که رست کردن در تغییر ویژگی های فیزیکی و شیمیایی دانه قهوه نقش بسزایی دارد و باعث تغییرات کاملا مشهودی در رنگ ، اندازه ، بو ، وزن و شکل ظاهری دانه های قهوه می شود. به همین خاطر درجه رست و زمان آن بسیار مهم است زیرا کوچک ترین اشتباه و غفلت در هنگام بو دادن دانه های قهوه می تواند نتیجه کار را به طور کلی تغییر دهد.

.کافئین موجود در دانه های قهوه تحت تاثیر میزان رست کردن دانه ها می باشد. هرچه درجه رست دانه های قهوه بیشتر باشد یا اصطلاحا دانه ها به صورت تیره رست داده شوند ، کافئین آنها بیشتر آزاد می شود.

.رست کردن دانه قهوه یکی از مراحل تخصصی و دقیقی است که در کارخانه های قهوه و توسط دستگاه های رستر (Roastery Machine) و تحت نظارت افراد ماهر و باتجربه در این زمینه انجام می شوند.

درجات رست کردن دانه قهوه :

به طور کلی دانه های قهوه را می توان در چهار درجه رست کرد:

  1. رست لایت یا روشن (Light Roast)

  2. رست مدیوم یا متوسط (Medium Roast)

  3. رست مدیوم دارک (Medium/Dark Roast)

  4. رست دارک یا تیره (Dark Roast)

 

رست کردن،بو دادن،رست،روست،برشته کردن دانه قهوه،انواع رست قهوه

 

رست لایت :

.در این مرحله از رست دانه های قهوه زیاد حرارت داده نمی شوند و دانه ها به رنگ قهوه ای روشن در می آیند.

.در حالت رست لایت یا سبک ، دانه ها طعم میوه ایی خود را حفظ می کنند و میزان اسیدیته در این دانه ها بیشتر است و بادی کمتری نسبت به دیگر درجات رست دارند

 

رست کردن،بو دادن،رست،روست،برشته کردن دانه قهوه،انواع رست قهوه

 

رست دارک :

.اگر در هنگام رست کردن درجه حرارت را زیاد و زمان رست را هم بیشتر کنیم ، دانه های قهوه سیاه و تیره رنگ می شوند که به آن رست تیره می گویند.

.دانه های با رست دارک یا تیره دارای اسیدیته کمتر ولی تلخی بیشتری هستند و همچنین نسبت به دیگر دانه ها ، چربی بیشتری دارند.

 

رست کردن،بو دادن،رست،روست،برشته کردن دانه قهوه،انواع رست قهوه

 

رست مدیوم :

.برای داشتن رست مدیوم یا متوسط باید قبل از آنکه دانه ها تیره شوند ، رست را متوقف کنیم که در این صورت دانه ها به رنگ قهوه ای روشن در می آیند.

.دانه های با رست مدیوم دارای تلخی و اسیدیته متعادلی هستند ، نه آنقدر خشک و نه آنقدر چرب که سطح دانه قهوه روغنی شود.

 

رست کردن،بو دادن،رست،روست،برشته کردن دانه قهوه،انواع رست قهوه

 

رست مدیوم دارک :

.رست مدیوم - دارک درجه ایی از رست است که مابین درجه مدیوم و دارک قرار دارد.

.در حالت رست مدیوم - دارک دانه قهوه از حالت مدیوم تیره تر و از حالت دارک روشن تر هستند. به رست مدیوم - دارک ، رست شکلاتی هم گفته می شود.

.در دانه های قهوه با رست مدیوم - دارک ، میزان تلخی از اسیدیته بیشتر است ولی با این حال تعادل خوبی بین تلخی و ترشی در آنها وجود دارد.

 

رست کردن،بو دادن،رست،روست،برشته کردن دانه قهوه،انواع رست قهوه

 

.در این متن سعی کردیم تا در حد امکان و به صورت ساده شما را با نحوه رست کردن دانه قهوه و مفهوم آن آشنا کنیم تا راحت تر و با آگاهی بیشتری بتوانید قهوه دلخواه خود را انتخاب کنید و در صورت برخورد با این اصطلاحات ، از آنها آگاه باشید.

.برای خرید قهوه های برند و اورجینال با درجه رست های مختلف در قالب های دانه ، پودر ، کپسول و ... می توانید به فروشگاه اینترنتی قهوه سه میم مراجعه نمائید. در فروشگاه سه میم انواع قهوه های مارک و اورجینال جهان به صورت مستقیم و با کمترین قیمت در دسترس شما عزیزان قرار داده می شود.

.همچنین در کافی شاپ سه میم که در کنار فروشگاه قهوه سه میم واقع شده ، می توانید هر یک از قهوه های برند و اورجینال از معروف ترین و برترین شرکت های تولید قهوه جهان را سفارش داده و از نوشیدن قهوه دلخواه خود به همراه کیک های سه میم و در محیط دنج و کلاسیک و خانوادگی کافی شاپ سه میم شیراز نهایت لذت را ببرید.

 

نویسنده: الهام خجسته

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top