کافه سه میم

قهوه دله

قهوه دله

تاریخچه قهوه دله یا قهوه عربی

طرز درست کردن قهوه دله

آشنایی با ادب و رسوم قهوه دله یا قهوه عربی

  • قهوه دله

قهوه دله :

.قهوه دله که به قهوه عربی نیز شهرت دارد بیشتر در کشور های عربی مناطق حاشیه ای خلیج فارس و دریای عمان پر مصرف بوده و طرفدار دارد. این قهوه به قدری در این مناطق مهم و جز سنت و رسوم اصلی محسوب می شود که در تمام مراسم های مهم همچون جلسات ، مذاکره ها ، خواستگاری و عروسی ها و ... باید حتما سرو شود.

.دله در واقع یک ظرف مسی یا برنجی است که برای جوشاندن قهوه مورد استفاده قرار می گیرد که دارای ظاهر منحصربفردی است به نحوی که به یک نماد برای قهوه عربی تبدیل شده است.

.قهوه دله یا قهوه عربی معمولا از دانه های قهوه عربیکا تولید می شود که به میزان بسیار زیاد برشته شده و حتی تقریبا دانه ها سوزانده می شوند و بعد بسیار ریز آسیاب شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

.توجه داشته باشید قهوه عربی در واقع یک روش برای دم آوری قهوه می باشد و نوع خاصی از قهوه نیست.

.مردم عرب برای نوشیدن قهوه ، قوانین و باور های خاص خود را دارند. آنها در ابتدا دانه های قهوه را با وسیله ای به نام مهماس درون ظرفی ریخته و بر روش آتش ، دانه ها را برشته می کنند و سپس دانه ها درون هاون ریخته و پودر می کنند. بعد از آماده شدن قهوه ، درون ظرفی به نام گمگم آب ریخته و وقتی آب به جوش آمد ، قهوه آسیاب شده را به آن اضافه می کنند و می گذارند تا مجدد به جوش آید و بعد از به جوش آمدن قهوه را درون دله می ریزند. گاهی تا چندین ساعت قهوه را بر روی آتش قرار می دهد و به همین خاطر قهوه حسابی غلیظ می شود. در کل قهوه دله یک قهوه بسیار غلیظ و تلخی است و مردم عرب غالبا از ادویه هایی همچون هل ، میخک و زعفران برای خوش بو کردن و طعم دار کردن قهوه های خود استفاده می کنند. بعد از آماده شدن قهوه آنها را درون فنجان های سفالی یا سرامیکی کوچک و بدون دسته (به نام فنیان) ریخته و سرو می کنند.

 

قهوه دله،قهوه عربی،دله،کافی شاپ سه میم،فروش قهوه مارک در شیراز،قهوه برند،فروشگاه قهوه سه میم

 

.مردم عرب برای سرو هم آئین خاصی دارند به این صورت که فرد سرو کننده دله را در دست چپ گرفته و فنجان ها را درون دست راست خود نگه می دارد و از سمت راست مجلس شروع به سرو قهوه می کند و برای هر فرد دقیقا در مقابل خود آن فرد ، قهوه در فنجان ریخته شده و به وی تعارف می شود.

.دله یک ظرف قهوه جوش از جنس برنج یا مس می باشد که به شیوه همجواری عمل می کند به این صورت که این ظرف به صورت مستقیم بر روی آتش قرار نمی گیرد یا در کنار آتش قرار می گیرد یا بر روی زغال های نیمه جان قرار داده می شود تا به آرامی قهوه دم آید.

روش درست کردن قهوه دله :

.همان طور که در بالا نیز اشاره شد ابتدا دانه های قهوه را کاملا برشته کرده و سپس در هاون آسیاب می کنند تا پودر نرم و ریزی به دست آید. بعد در ظرفی به نام گمگم آب ریخته و بر روی آتش قرار می دهند تا آب به جوش آید.

.نسبت میزان آب و قهوه در قهوه عربی به این صورت است که در یک لیتر آب حدود بیست تا سی گرم پودر قهوه مورد استفاده قرار می گیرد و به همین خاطر است که می توان این قهوه را برای مدت زمان طولانی روی آتش نگه داشت.

.بعد از به جوش آمدن آب در گمگم ، پودر قهوه را به آن اضافه می کنند و نکته حائز اهمیت در این است که بعد از اضافه شدن قهوه به هیچ عنوان نباید آن را هم بزنید. تقریبا بعد از حدود بیست دقیقه آب به خوبی جوش آمده و با پودر قهوه مخلوط می شود. بعد از اینکه چند قل خورد باید آن را از روی آتش بردارید و حال می توانید به درون ظرف دله ریخته و بعد از حدود ده دقیقه برای سرو آماده است.

.قهوه عربی از آنجایی که بسیار غلیظ است دارای طعم تلخی است و از آنجایی که در هنگام سرو قهوه دله از شکر برای شیرین کردن استفاده نمی شود معمولا برای اینکه کمی طعم آن شیرین و مطلوب تر شود از ادویه هایی همچون هل و دارچین استفاده می کنند.

.در صورتی که از دوستداران قهوه عربی هستید یا تمایل دارید این قهوه را امتحان کنید می توانید به کافی شاپ سه میم تشریف بیاورید. کافی شاپ سه میم از مرغوب ترین قهوه ها برای تهیه قهوه عربی استفاده کرده و تا جای ممکن سعی کرده است تا به شیوه سنتی این قهوه را تهیه و برای سرو آماده کند.

 

نویسنده: الهام خجسته

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top